יום רביעי, 4 באפריל 2012

מתוך עדותו של דוד בן-גוריון לפני הוועדה האנגלו-אמריקאית (1946)


בשנת 1946, קמה ועדת חקירה משותפת לאנגליה ולאמריקה כדי להחליט החלטות הנוגעות לפליטים היהודים באירופה ולשאלת ארץ ישראל. הוזמנתי לשאת דברים בוועדה מתוקף תפקידי כיושב ראש הנהלת הסוכנות, והנה קטע מדברי בפני הוועדה:

"לפני שלוש מאות שנה ומעלה הפליגה לעולם החדש אניה ושמה "מייפלאואר". היה זה מאורע גדול בתולדות אנגליה ואמריקה. אבל תאב אני לדעת, אם יש אנגלי אחד היודע בדיוק אימתי הפליגה אניה זאת; היודעים הם כמה אנשים היו באותה אניה, ומה היה טיבו של הלחם שאכלו בצאתם? והנה לפני יותר משלושת אלפים ושלוש מאות שנה, לפני הפלגת "מייפלאואר", יצאו היהודים ממצרים - וכל יהודי בעולם, ואף באמריקה וברוסיה הסוואטית - יודע בדיוק באיזה יום הם יצאו, בחמישה עשר בניסן; וכולם יודעים בדיוק, איזה לחם אכלו היהודים: מצות, ועד היום הזה אוכליםיהודים בכל העולם כולו מצה זו בחמשה עשר בניסן, באמריקה, ברוסיה ובארצות אחרות. ומספרים ביציאת מצרים ובצרות שבאו על היהודים מיום שיצאו לגולה. והם מסיימים בשני מאמרים: השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין. השתא הכא, לשנה הבא בירושלים, בציון, בארץ ישראל. כך טיבם של יהודים"


אם תרצו להמשיך לקרוא, תוכלו לעיין ב"דבר" מיום 12.3.1946
אני וחברי לחמנו למען המטרה שלנו בכמה זירות עד שלבסוף הגשמנו את חלומנו והקמנו המדינה. וגם אתם, אם יש חזון בוער בעצמותיכם - תעזו, תתמידו, תצליחו.


10 תגובות:

  1. אין לנוזכות על ארץ כנען לולא התנ"ך...

    השבמחק
  2. אני מניח שהעדות המקורית היא באנגלית והתאגום לעברית. אם כן, תרגום לא משהו...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לכל המגיבים והמגיבות על ההערות. הרשומה תוקנה ומצורף מקור אותנטי (אם אתם לא סומכים על "דבר" מטעמים כלשהם, אפשר לקרוא אותו גם ב"הצפה"...). אנחנו משתדלים להעמיד בבלוג דברים על דיוקם, להתנאכןם.

      מחק
  3. תנו מראה מקום לקשקוש הזה בבקשה. אין זכר בפרוטוקול הועדה המקורי.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה ככה? באינטרנט אפשר לקרוא את דו"ח הוועדה ולא את הפרוטוקול. בדו"ח הוועדה לא מופיעות כל העדויות ששמעה הוועדה. הדברים המובאים כאן בשמו של בן-גוריון נקלחו ישירות מעיתונות התקופה. אם יש לך סיבה לפקפק בנכונותם, תוכל לעיין בפרוטוקולים שהוציא לאור עזריאל קרליבך (ר' פרטים בויקיפדיה).

      מחק
  4. אפשר צילום מספרו האוטוביוגרפי של בן גוריון. במקורות באנגלית נטען שזה תרגום מספרו האוטוביוגרפי בעברית. תודה מראש.

    השבמחק
  5. כזה נאום צריך היום בועידה בינלאומית!

    השבמחק
  6. תודה לכל המגיבים והמגיבות על ההערות. הרשומה תוקנה ומצורף מקור אותנטי (אם אתם לא סומכים על "דבר" מטעמים כלשהם, אפשר לקרוא אותו גם ב"הצפה"...). אנחנו משתדלים להעמיד בבלוג דברים על דיוקם, להתנאכןם.

    השבמחק
  7. שלום לכם
    הדברים הללו נאמרו ע"י בן גוריון בועדת פיל שקמה בשנת 1936 כוועדת חקירה בריטית בראשות הלורד פיל, בעקבות המרד הגדול.
    בן גוריון שהיה יושב ראש הסוכנות הניף את ספר התנך והצהיר:
    "התנך, זה הקושאן שלנו על הארץ הזו"
    ואז השווה בן הכירות אנגלים ואמריקאים את הפרטים של המהגרים בראשונים לאמריקה, שהגיעו להתיישב באמריקה והקימו את ארה"ב לבין היהודים בכל העולם המזכירים את פרטי יציאת מצרים...

    השבמחק
    תשובות
    1. סיפור המייפלאואר דווקא מהוועדה האנגלו-אמריקאית ב-46'. הבאנו את מקור והוא כאן לפניך.

      מחק