יום חמישי, 3 בספטמבר 2009

70 שנה לפרוץ מלחמת העולם השניה: עלינו לעזור לאנגלים כאילו לא היה הספר הלבן, ועלינו לעמוד כנגד הספר הלבן כאילו לא הייתה מלחמה

תל אביב, 12.9.1939

[…] אפשר לומר, שניתן מורטוריום ל"ספר הלבן" – אך הוא לא בטל, ויש צורך שלא נתפרק מנשקנו הנפשי והמוסרי[…]

אבל בשעה זו עומדת שאלה חדשה: פרצה מלחמה, ואנו צריכים להיות מוכנים להושיט עזרה לצבא הבריטי, במידה שהדבר יהיה תלוי בנו. אולם אותה שעה עלינו להיות מוכנים לעמוד נגד הגשמת "הספר הלבן" ונגד כל קיפוח. הייתי מנסח את אשר מוטל עלינו לעשות, לפי דעתי, במלים אלו: עלינו לעזור לאנגלים במלחמתם כאילו לא היה "ספר לבן", ועלינו לעמוד נגד "הספר הלבן" כאילו לא היתה מלחמה…

[…] אין מלחמה זו ככל המלחמות. הפעם קיומה של אנגליה עומד בסכנה, ואין זה דבר שאינו נוגע לעם היהודי. ודאי שאין אנו יכולים להישאר אדישים לגבי המלחמה בהיטלר, וכל יהודי חייב לעזור במידת יכלתו להשמדת המשטר הנאצי. אולם אם הממשלה האנגלית תפגע עכשיו בזכותנו, לא נוכל להרכין ראש ולקבל עליו את הדין.

[…] דרוש לנו מצפן פוליטי שיכוון את דרכנו בסבך האפל, בו אנו נכנסים. איננו יכולים לדעת כיצד ישתלשלו הדברים, אבל דרושה לנו נקודה מאירה באופק ההיסטורי, שתורה לנו את הדרך במצבים המסובכים הצפויים לנו. בעיני, המצפן הפוליטי הזה הוא – חתירה לקראת הקמת מדינה עברית בארץ.

2 תגובות:

  1. דברי בן גוריון נשמעים לא רע, אבל במציאות, לא היתה להם משמעות אפקטיבית רבה. המצב היה רע, ולא ניתן היה לעשות הרבה, לא נגד הנאצים ולא נגד הספר הלבן.
    למעשה המאבק נגד הספר הלבן ניפסק, שהרי לא היה הרבה מה לעשות, ועוד פחות מזה בזמן מלחמת עולם, כשההתעניינות של דעת הקהל ושל האנשים, היא במתרחש במלחמה, ולא בטענות של היהודים, שבאותה תקופה נחשבו ע"י כל מדינות העולם כיצורים בלתי רצויים.
    גם בתחום העזרה לאנגלים במלחמתם בנאצים, לא היה הרבה מה לעשות. הבריטים לא רצו את עזרתנו. גם עניין הבריגדה וגם עניין הצנחנים, שתי הפעולות שבהן הישוב היהודי עזר למלחמה בנאצים, היו תוצאה של מאבק ארוך וקשה, של כמה בריטים, כנגד הממשלה והצבא הבריטי, שלא רצו בנו.

    השבמחק
  2. יוסי, אני מסכים עם כל מילה.
    עם זאת, המשמעות של "העזרה לבריטים" הייתה סמלית, ובזכותה יכלנו לכתוב בגאווה במגילת העצמאות:
    "במלחמת העולם השניה תרם הישוב העברי בארץ את מלוא-חלקו למאבק האומות השוחרות חירות ושלום נגד כוחות הרשע הנאצי, ובדם חייליו ובמאמצו המלחמתי קנה לו את הזכות להמנות עם העמים מייסדי ברית האומות המאוחדות."
    גם זה משהו.

    השבמחק