יום ראשון, 10 במאי 2009

תקציב 1952: בן-גוריון מקצץ בביטחון. הרמטכ"ל מתפטר

צבא הוא ביסודו ובדרך כלל בזבוז כסף בכוח אדם. אך מעין בטוח מאש, גם במקרים מסוימים מונע אש (לפעמים גם מדליק שרפה). במדינות מתוקנות הוא גם מוסד חינוכי במידה ידועה, אצלנו הרבה יותר. מכשיר חלוצי, מנחיל לשון, מקנה ידיעת הארץ, מאחה קרעי שבטים, מעלה הכרח האדם,מחנך להתישבות, מטפל בעליה - חורג ממסגרת הבטחון, כשם שהבטחון חורג ממסגרת הצבא, כי גם עליה והתישבות הן ביטחון [...]

ולכן ארגון הצבא יש לכוון לקראת קיום בטחון שוטף, הגברת הפוטנציאל בשנים הבאות יש לקצץ שיא האזרחים, משרתי קבע וימי אמונים של מילואים.

יומן בן-גוריון, 13.2.1952

אינפלציה של צבא קבע לא רק יעלה לנו ביוקר, לא יהיה רק הרס במובן כלכלי וכספי, אלא יהיה לדעתי גם הרס הצבא. אינפלציה כזו פירושה שנקח לצבא הקבע כל אדם אשר ימשך לשם אם יבטיחו לו שיכון, מעמד, או זכויות אחרות. אנשים אלה יהוו סכנה לביטחון ולמדינה

ישיבת הוועדה הפוליטית של מפא"י, 24.7.1952

בעקבות התנגדותו של הרמטכ"ל יגאל ידין לקיצוץ בתקציב הביטחון, שהביאה בסופו של דבר להתפטרותו, כתב לו בן-גוריון את הדברים הבאים:

קראתי דבריך מאתמול – בצער ובהוקרה [...] נדמה לי שאינך רואה התמונה כמו שהיא. אני מאמין בהחלט לדבריך האחרונים, ואין בדעתי לתת לך להשתחרר מתפקידך. [...] ביטחון מדינת ישראל אינו עומד על הצבא בלבד [...] אסור שכוחות הבטחון יערכו רק מתוך ההנחה שבכל רגע עלולה לפרוץ מלחמה [...] יש הכרח לקצץ כעשרה מיליון מתקציב הביטחון [...] זה יתכן בקיצוץ צבא הקבע, העובדים האזרחים, קימוצים במילואים, וניצול יותר יעיל של נח"ל [...] אין מנוס מעובדות! [...] אני בטוח שדבר זה יתכן, כי הוא הכרחי.

שלך

ד. בן-גוריון

8 תגובות:

  1. מרתק. ואנחנו תמיד חושבים שאנחנו המצאנו את הגלגל. בן גוריון אמר את הכל, רק בצורה קצת יותר בהירה...

    השבמחק
  2. נתאי: אנחנו לא המצאנו הגלגל - בן גוריון אמר הכל.
    למה אתה משתמש במילה המיותרת הזאת? ;)

    השבמחק
  3. סליחה, שכחתי שאסור להגיד המילה.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה אוס להגיד את המילה גלגל

      מחק
    2. למה אסור להגיד את המילה גלגל

      מחק
  4. אנחנו באמת צריכים להעלות בקרוב פוסט על ה"את" הזה. תזכירו לי עוד שבוע-שבועיים

    השבמחק
  5. אתם יודעים מהם התחביבים של דוד בן גוריון

    השבמחק
  6. מהם התחביבים של דוד בן גוריון

    השבמחק